Op bescheiden schaal wordt in Zwitserland het negentig jarig jubileum van de Glacier Express gevierd. De bekende trein verbindt sinds 25 juni 1930 Zermatt met St. Moritz. Oorspronkelijk stonden er eerder dit jaar festiviteiten gepland, maar deze werden geannuleerd vanwege de uitbraak van het coronavirus.
Eerste trein
De bekende trein heeft door de jaren heen al heel wat tegenslagen meegemaakt. Zo is de trein tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog uit de roulatie gehaald, omdat toeristen wegbleven.
De eerste trein vertrok op 25 juni 1930 met 70 genodigden van Zermatt naar St. Moritz. De reis van 291 kilometer duurde toen bijna 11 uur. Dat komt neer op een gemiddelde snelheid van ongeveer 27 kilometer per uur. Het uitzicht is nog steeds even betoverend mooi, maar de reistijd is inmiddels afgenomen naar iets minder dan acht uur. Toch staat de Glacier Express nog altijd bekend als langzaamste sneltrein ter wereld.
Route gewijzigd
Ook de route is in de afgelopen 90 jaar licht gewijzigd: de trein rijdt sinds 1982 via de Furka-basistunnel, en niet meer over de 2163 meter hoge Furka-pass. Sindsdien is de Oberalppass met 2033 meter het hoogste punt van de route. Enige tijd reed de Glacier Express ook van Zermatt naar Davos, maar sinds 2014 is deze route opgeheven.