Zwitserse treinrecords: Langste tunnel, steilste tandradbaan en meer
Zwitserland is het treinland bij uitstek. Dat blijkt ook uit de verschillende records die de Zwitsers op hun naam hebben staan. Neem de langzaamste sneltrein ter wereld, de steilste tandradbaan en het hoogste treinstation. Op deze pagina's zetten we verschillende Zwitserse treinrecords op een rijtje.
Langzaamste sneltrein
Waar Frankrijk, China, Japan en Spanje een wedloop doen om een omvangrijk netwerk hogesnelheidstreinen te realiseren, zijn ze in Zwitserland juist trots op de langzaamste sneltrein ter wereld: de Glacier Express. En dat valt best te begrijpen, want het uitzicht is geweldig. Dat kan niet lang genoeg duren. De 291 kilometer lange reis van Zermatt naar St. Moritz duurt ruim 7,5 uur en gaat langs evenveel (291) bruggen en viaducten.
Hoogste station van Europa
De Jungfraujoch mag dan het laagste punt op de bergkam zijn tussen de Mönch (4107 m) en de Jungfrau (4158 m), het is ook het hoogste treinstation van Europa. De top of Europe, zoals het station ook wel wordt genoemd, bevindt zich op 3454 meter. Onderweg nauwelijks prachtige uitzichten, want de Jungfraujoch trein gaat grotendeels door een tunnel. Maar dat wordt goed gemaakt als de top is bereikt.
Langste tunnel
In Zwitserland is in 2016 de langste tunnel ter wereld geopend: De 57 kilometer lange Gotthard-Basistunnel. Aan deze tunnel werd 17 jaar gebouwd en gaat dwars door de Alpen. De totale kosten van het project bedroegen 8,9 miljard euro.
Foto: SBB
Steilste tandradbaan
De titel steilste tandradbaan ter wereld komt op rekening van de Pilatusbahn nabij Luzern. Gedurende vier kilometer wordt 1629 meter overwonnen. Dat komt neer op een maximale stijging van maar liefst 48%. De rit duurt ongeveer veertig minuten.
Foto: Shutterstock
Steilste funicular
De Stroosbahn is de steilste kabelspoorweg van Europa. Deze funicular bevindt zich in het Zwitserse kanton Schwyz. Over een lengte van 1,7 kilometer (1,1 mijl) overwint het een hoogteverschil van 744 meter. Het maximale stijgingspercentage is 110%.
Foto: Pakeha / Wikipedia. CC BY-SA 4.0
Duurste reguliere treinreis
Het is geen formeel vast gesteld record, maar de Jungfraujochbahn is waarschijnlijk de duurste reguliere trein ter wereld. Het traject Kleine Scheidegg - Jungfraujoch is slechts 9,3 kilometer, maar een retourtje kost in het hoogseizoen 152 CHF. Dat komt neer op 141 euro.
Grensoverschrijdende treinrit op hoogte
In de rubriek nutteloze records: de Bernina spoorlijn is het hoogst gelegen grensoverschrijdende treintraject van Europa. De trein bereikt bij de Bernina pas, bij station Ospizio Bernina, een hoogte van 2253 meter. Dit is ook direct het hoogst gelegen station van de RhB.
Mooiste treinroute ter wereld
We blijven bij de Bernina spoorlijn. Want wat ons betreft behoort de route van de Bernina Express tot de mooiste ter wereld. Dit is uiteraard een kwestie van smaak (en daarmee geen formeel record), maar vast staat dat ook UNESCO onder de indruk is. De route is werelderfgoed.
Hoogste spoorviaduct van Zwitserland
Foto: David Gubler / CC BY-SA 3.0
Sitterviaduct
Het Sitterviaduct bevindt zich op de route van de Voralpen-Express en is de hoogste spoorbrug van Zwitserland. Het viaduct van de voormalig Bodensee-Toggenburg-Bahn (BT) is 365 meter lang en 99 meter hoog. Het viaduct is enkelsporig en behoort tot het netwerk van de Südostbahn (SOB).
Op het station is er weliswaar geen uitzicht, maar een lift brengt u 117 meter omhoog naar het Sphinx-observatorium. Daar heeft u prachtig uitzicht.