Voralpen-Express: door de glooiende Zwitserse heuvels
Het gebied met heuvels en uitlopers rond de eigenlijke Alpen wordt ook wel de Voor-Alpen of Voralpen genoemd. In Zwitserland kan je het landschap van deze hellingen ontdekken met de Voralpen-Express. De trein brengt je in een ruim twee uur durende reis van het noordoostelijke Sankt Gallen naar Luzern in Centraal-Zwitserland. Het tracé van de Voralpen-Express ligt ruim onder de boomgrens, maar ook het lagere Zwitserland is zeker de moeite waard.
Langs groene heuvels
Hoewel de Voralpen-Express nergens de duizend meter bereikt, begint de reis opmerkelijk genoeg in één van de hoogstgelegen steden van Zwitserland. Startpunt Sankt Gallen bevindt zich namelijk op zo’n 700 meter in de Appenzeller Alpen. Vanaf daar gaat het traject meteen geleidelijk omhoog en rijdt de trein niet veel later over het 365 meter lange Sitterviaduct. Dit is met 99 meter het hoogste Zwitserse treinviaduct. Bij het tussen de heuvels gelegen stadje Herisau volgt het bijna 300 meter lange Glattalviaduct. De groene hellingen en bossen blijven het uitzicht uit de Voralpen-Express voorlopig bepalen, af en toe onderbroken door korte tunnels. Rond Degersheim wordt voor het eerst een hoogte van 800 meter bereikt, waarna de trein weer daalt en het op 600 meter gelegen Wattwil aandoet. Op het traject door de 8600 meter lange Rickentunnel zet een verdere daling in. Aan het eind van de tunnel wordt Kaltbrunn op 470 meter gepasseerd, waarna het via de plaatsjes Uznach en Schmerikon richting het laagste punt van de spoorlijn gaat. Dit is Rapperswil, gelegen op zo’n 410 meter. Terwijl aan de horizon beboste heuvels liggen, rijdt de Voralpen-Express hier middels de Seedammbrug over het Meer van Zurich.
Hoogtepunt van de Voralpen-Express
Na het laagste deel van de route begint de trein vanaf het station van Pfäffikon aan een langzame klim naar het hoogste punt. De omgeving bestaat uit groene heuvels, uitgestrekte weides en vruchtbare landbouwgebieden. Niet veel later wordt het op 830 meter gelegen station Biberbrugg bereikt. Vervolgens stijgt de spoorlijn bij Rothenthurm tot zijn maximale hoogte van 925 meter. Het traject voert hier onder meer over de hoogvlakte van het Rothenthurmer Hochmoor. Naarmate de Voralpen-Express daarna weer daalt, worden de omringende heuveltoppen voor het oog snel hoger. Hier en daar kan je tussen de glooiende hellingen een blik werpen op de verder weg gelegen hogere Alpentoppen. Het tracé gaat vervolgens door een paar korte tunnels naar het station Arth-Goldau, dat op 520 meter ligt. Te Arth Goldau is er aansluiting op de route van de Gotthard Panorama Express.
Kort daarna volgt de 200 meter lange Rindelfluhtunnel en rijdt de trein over de glooiende oevers langs het Meer van Zug. Na station Küssnacht am Rigi op 450 meter, komt het grotere Vierwoudstrekenmeer in zicht en arriveert de Voralpen-Express uiteindelijk op zijn eindbestemming: het op 435 meter hoogte gelegen station van Luzern.
Foto's: (c) SOB / STC (incl. header).