Per stoomtrein over de Furka met de Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB)

Reguliere reizigerstreinen rijden er sinds 1982 niet meer over, maar nog steeds is het mogelijk: een treinreis via de Furka bergpas. Maak een onvergetelijke reis per stoomtrein over de Furka. De DFB, dat staat voor Dampfbahn Furka-Bergstrecke, verzorgt de treindienst.

Dienstregeling stoomtrein

Want na jaren van renovatie en inspanning is de historische bergspoorlijn welke loopt van Realp via de Furka en Gletsch naar Oberwald weer in gebruik. Dat wil zeggen, in het hoogseizoen wordt er dagelijks met een stoomtrein gereden, in het voor- en najaar rijdt er een stoomtrein op vrijdag, zaterdag en zondag.

  • Op rijdagen vertrekt de stoomtrein om 10:20 uit Realp naar de Furka (a. 11:05), waar de trein circa 25 minuten stopt. Om 12:30 uur wordt eindbestemming Oberwald bereikt.
  • Uit Oberwald rijdt de stoomtrein om 13:50 uur weer terug richting Realp. Om 14:55 wordt de Furka bereikt voor een stop van 40 minuten. Realp komt om 16:15 uur in zicht.
  • Op een aantal dagen rijdt er een tweede stoomtrein. Ook rijdt er op sommige dagen een extra dieseltrein.

Tarieven Furka stoomtrein DFB

Een enkeltje Realp - Oberwald kost 73 CHF (68 euro), een retourtje 121 CHF (113 euro).

Geschiedenis DFB

Tot en met eind 1981 rijden alle treinen tussen Brig en Andermatt via de Furka. Ook de Glacier Express. Tenminste, in de zomerperiode. In de winterperiode konden de treinen vanwege lawinegevaar de Furkapas niet passeren. Daardoor werd het spoorwegnetwerk in de winter (oktober tot mei) opgedeeld in twee delen. In het voorjaar moest met hoge kosten en veel arbeidstijd de verbinding weer sneeuwvrij gemaakt worden en moest de schade hersteld worden. 

Fragment DVD Dampfbahn Furka-Bergstrecke

De volledige DVD (55 minuten) met indrukwekkende beelden over de DFB is te koop voor tijdelijk slechts € 9,95 op Treinwebshop.nl. 

In 1982 werd de Furka-basistunnel geopend, daardoor kon de reistijd verkort worden en kon de trein ook in de winter gaan rijden. Daarmee kwam er ook een einde aan treinverkeer via deze indrukwekkende bergspoorlijn. Aanvankelijk wilde men de spoorlijn van het bergtraject zelfs afbreken, maar dat kon voorkomen worden. 

In 1985 werd de Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB) opgericht. Gelijktijdig beginnen de renovatiewerkzaamheden. Dankzij verschillende schenkingen kan de klus geklaard worden. Op 11 juli 1992 is het dan zover, voor het eerst rijdt er een stoomtrein mét personenrijtuig deels over het traject. De Furka wordt dan nog niet gehaald. Op 27 maart 1993 wordt de eerste ex-stoomloc van de Furka-Oberalp-Bahn aan DFB overgedragen. Later dat jaar, op 30 juli 1993, wordt ook de Furka bereikt. Het duurt echter tot de zomer van 2000 voordat de bergstrecke officieel geropend kan worden. Dat wil zeggen tussen Gletsch en Realp. 

Prijs: € 19,95

Reis mee over de Dampfbahn Furka-Bergstrecke. In deze 55 minuten durende DVD wordt u meegenomen over dit prachtige bergtraject. 

In beeld: Per stoomtrein over de Furkapas

Foto's zijn afkomstig van de Dampfbahn Furka-Bergstrecke. Zie dfb.ch