Bern Lötschberg Simplon (BLS): Treintickets, netwerk en meer
De BLS is met de Rhätische Bahn één van de bekendere Zwitserse particuliere spoorwegmaatschappijen*. De bekendste spoorlijn is de zogenoemde Lötschberglinie, zoals de spoorlijn tussen Spiez en Brig wordt genoemd. Maar het newerk is veel groter.
Netwerk BLS
De BLS exploiteert een netwerk van in totaal 402 kilometer spoor. Rond Bern worden 10 S-Bahn lijnen verzorgt. Deze lopen van onder andere Fribourg, Biel / Bienne en Thun naar de Zwitserse hoofdstad. Ook drie lijnen van de S-Bahn van Luzern vallen onder de BLS. Daarnaast verzorgt de BLS een aantal regionale treinen en RegioExpress (RE) treinen. Het gaat dan onder andere om de treinen Bern - Luzern, Bern - Spiez - Zweisimmen / Brig (- Domodossola) en Interlaken Ost - Spiez. Behalve treinen verzorgt de BLS ook bussen en boten. Zo varen er lijndiensten van de BLS op de Thunersee en Brienzersee.
GoldenPass Line
Het traject Interlaken Ost - Zweisimmen is onderdeel van de GoldenPass Line. De GoldenPass Line verbindt Luzern met Montreux via Interlaken. Tot juni 2021 moeten reizigers nog ten minste twee keer overstappen. Maar dat gaat vervolgens veranderen. De smalspoortrein GoldenPass Panoramic van de MOB gaat doorrijden naar Interlaken. Dat is bijzonder, want het netwerk van de BLS betreft normaalspoor. Om de doorgaande trein mogelijk te maken komt er een omspoorinstallatie te Montreux.
Geldigheid Interrail
Interrail is ook geldig bij de BLS. Niet alleen op het treinnetwerk, maar ook op de boten. Zo kunt u met Interrail een boottrip maken van Interlaken naar Spiez of Thun. Ook een boottocht Interlaken - Brienz behoort tot de mogelijkheden.
Geldigheid Swiss Travel Pass
Uiteraard is ook de Swiss Travel Pass geldig op het netwerk van de BLS in zowel trein, bus als boot.
Losse treinkaartjes (enkeltjes, tarieven 2020)
- Bern - Brig via de Lötschberglinie: 53 CHF
- Interlaken - Spiez - Zweisimmen: 27 CHF
- Interlaken - Thun (boot): 45 CHF
In veel gevallen zal een treinpas als Interrail of de Swiss Pass voordeliger zijn.
Geschiedenis BLS
De huidige BLS is formeel opgericht op 24 april 2006 en operationeel sinds 27 juni 2006. Maar de BLS bestaat eigenlijk al 100 jaar langer. Want de huidige BLS - formeel genaamd BLS AG - komt voort uit een fussie met RegionalVerkehr Mittland (RM) met de BLS (toen zonder AG). Met andere woorden, door de fusie is in 2006 de rechtsvorm veranderd waardoor er formeel een ander bedrijf ontstond.
Terug naar het eerste begin. In 1901, nog voordat de BLS, was opgericht, werd de spoorlijn Spiez - Frutingen geopend. In 1907 werd deze spoorlijn overgekocht en in 1913 volgde een fusie met de Thunerseebahn. In 1997 volgde opnieuw een fusie, dit keer met verschillende maatschappijen (de SEZ, GBS en de BN).
Meer informatie
De officiële website van de BLS is bls.ch/en . Veel foto's in dit bericht zijn van de BLS.